Monday, December 21, 2009

obsessions! [ part 1 ]

there are few things i want to possess in this entire world. simply said it's a wish list. i bet you guys have the same thing in your mind right? i mean, the idea of wishing, not my list of wish which comes after this. it may be similar to some of you, but for some, it doesn't really come with the same wavelength as mine. alright here we go.

1. guitars! + drum sets
oh yes, this is the most lovely thing if i could get one.


i want them all. all of them. none is left behind.

yup, it is always on my mind when i comes to music. guitar, guitar, guitar, guitar. . . . . . . . . . . . . . [echoing]
not to mention that, i am grateful that i have the beat for playing drums. although it is not as good as Tre Cool [Green Day's drummer] plus you can even say that i'm a bit beginner to reach to his level but, i'm pretty cool drummer too~!!

2. personal library

nice isn't it?

i dream and wish that this second list might come true when the right time comes, when money rolling in so fast in my bank account and i have lots of money to spend on. of course when you got money, no money no purchase power. the reason why i want a personal library is that, i can stock up all my books, ranging from my childhood until recent books that i would buy. it has sentimental value that no one can ever feel it other than me. there, my kids can also enjoy reading in a serene environment, a good place to study, a fine time for me to draw a great bond with my children in times of discussing school works. oh my, i hope it'll be real in the future.

3. camaro chevrolet

for you information, this is bumblebee! yeah~! i fall in love the first time when i look at this car. its so amazing! but the price now is skyrocketed with amazing rates too! thanks to the media who plays it part significantly, the movie transformers have a good ads on advertising new car models, oh my goodness. i wish i have one in the future. when the price has fallen to a reasonable and affordable price. one camaro in the future is waiting for me~!

Sunday, December 20, 2009

rules on the road

hey buddy. guess what?? today's post is about rules and regulations on the road.
hell yeah! it's pain at the ass if you guys ever encounter drivers who drive recklessly on the road. it's like the load is bapak lu punya lo... lets pray that none of us like this.

do know that, if you're holding or grasping hands on the steering or handle bars, make sure you realize that you're in dangerous and hazardous situation. anything that goes with speed can kill. even a small rock being thrown to an animal seems painful to be watched. see?

okay, here are the rules and with all respect, i need your attentions here!

1) keep in mind that you're RESPONSIBLE for the souls you're carrying on your shoulders. whether you notice or not lives are not playable toy. it can't be bought in shops in any currencies. if you're driving or riding alone, always remember that you're carrying your own soul!

2) for a certain reason, don't use a high beam light at night unless necessary. yes i really mean it. use it only when it is confirmed that there's no vehicles at the front. if you can't really see at night or the images are blur about 50 meters, it recommended that you don't drive at all. because if you use high beam light where there is a vehicle in front of you, don't you think there front driver endured an explosive blind lights when he/she looks at the back-view mirror, plus the two side mirrors. in this case, i would advise the drivers out there to try to imagine that you're in the front driver's shoes. annoying isn't it? well, don't do that if you don't what the same thing happens to you dear reader. what you give you get back, no?

3) do you agree that when vehicle at the back is tailgating you for some goddamn time, you have to bear in mind that PLEASE give way for the back vehicle to pass by. it is also an important task to do so when you see the signals are on from the back vehicle. it is totally a waste of time for the likes of you who don't know this simple and vital sense of safe driving. i have to let this out because a friend of mine don't know this simple rule. get it remembered will you, dear readers?

4)signals. oh my goodness, this is a big issue, way too subjective. but, the most important things here is that, always, always, and ALWAYS turn on the signals when you're heading sideways, i mean, if you turn to a junction. an extreme loathe will accumulate to the driver at the back where the front cars suddenly decelerate to turn left/right.
and again the signals is a must task for every circumstances of heading the other road or junctions. in the case of you, a driver who wants to get to the other road, imaginations needed here, so please imagine for just 5 secs, you want to get to right, note that you're not moving just coming from a junction (green car) and you want to get to the lane of the blue car, its bothersome if you see the car(brownish colored) at your right suddenly turn left (at brown car's point of view) without displaying a signal. again, madafaka them all.

that's how it is, there is a lot to touch on actually, but i'm short of idea now. will be back on the next post probably. last advice, don't do driving if you're sleepy and if the sleeping remedy is more attractive and valuable than your souls. sleepy head's driving is dangerous, remember you'll sleep forever if you take it for granted.

Saturday, December 5, 2009

tarak kucak!

Selang beberapa hari yang lepas, aku bersama ayah pergi memburu ayam hutan di kebun yang terletak tidak jauh dari Rengit. Lebih tepat lagi, di Parit Besar. Kami bertolak dengan menaiki motorsikal Kriss berwarna hijau kepunyaan keluargaku dan kereta Fiat Punto berwarna kelabu asap. Selepas Asar, lebih kurang satu jam lepas masuk waktu, kami berdua pergilah memburu dengan harapan akan membawa pulang hasil yang diidam-idamkan.

Untuk pengetahuan semua, ayah memang mempunyai lesen senjata api yang sah di sisi undang-undang. Tujuannya adalah untuk menjaga kebun yang dimiliki daripada binatang-binatang liar di hutan berdekatan. Tetapi, selalunya, kami berdua akan ke kebun untuk memburu ayam hutan. Mengapa ayam hutan? Sebab ayam hutan sangat sedap dimakan, lemak dia tak bertepu, kalau makan dijamin tidak gemuk kerana ayam hutan tidak disuntik dengan ubat-ubat tumbesaran yang menyebabkan lemak-lemak tepu berkumpul di tubuh manusia. Lagi-lagi kalau dimasak kicap. Uish, sedapnya tidak terkata. Tetapi jika tak berminat untuk masak kicap, goreng pun dah sedap dimakan. Itu kalau sebut tentang keenakkan dagingnya. Untuk membezakan antara ayam biasa dengan ayam hutan, lihat pada telinganya. Ayam hutan mempunyai telinga berwarna putih seperti gambar di bawah.


Di kesempatan ini, aku nak kongsi dengan pembaca-pembaca budiman sekalian. Ini adalah kisah benar dari pengalaman aku yang sering memburu di kebun dan hutan.

Part 1
Kereta yang ayah aku bawak ada senapang di dalamnya, bila tiba di tempat yang dituju, ayah aku pun berhenti dekat kawasan berdekatan, kami berdua naik motorsikal membonceng. Kereta takkan nak masuk hutan kan? Aku bonceng ayah aku dan kami berdua pun pergi jauh ke melalui jalan tanah yang dipenuhi rumput-rumput yang liar tumbuh.

Part 2
Ayah aku suruh sama-sama tengok sekeliling jika ternampak kelibat ayam hutan, di kiri dan kanan. Aku tanpa banyak soal, menolong melihat sekeliling sambil membawa motorsikal dengan cermat melalui jalan yang bengkang-bengkok. Jika diperhatikan betul-betul ada kesan-kesan cakaran ayam di tepi-tepi pokok kelapa sawit, dan ini menandakan ayam hutan tidak berada jauh di kawasan cakaran itu.

Part 3
Tiba-tiba ayahku melompat dari motor sambil berlari ke satu kawasan celah-celah pokok sawit. Sambil meniti dengan langkah yang cermat, dan mengacu ke sasaran yang tepat, poooommm~!! ayah aku melepaskan satu das tembakan ke arah ayam hutan, dan tembakan itu tepat mengena di badan ayam tersebut, dengan pantas aku berlari setelah meletakkan motorsikal dengan baik membawa pisau rambo menuju ke arah ayam hutan yang bertarung nyawa setelah terkena tembakan. Dengan lafaz bismallah dan selawat ke atas nabi, ayahku menyembelih ayam hutan tersebut. Alhamdulillah, rezeki untuk hari ini.

Part 4
Aktiviti ini berlanjutan sehingga kami menemui ayam kedua, dan disembelih serta dimasukkan kedua-duanya ke dalam karung guni yang dibawa bersama di dalam bakul motorsikal. Tetapi, lain pula halnya dengan buruan ke 3 kami. Selepas sedas tembakan dilepaskan, dan disaksikan dengan 2 pasang mata, kami yakin bahawa ia tepat mengenai buruan ke 3 ini. Aku nampak ayam tu terbang sekejap tetapi jatuh ke tanah selang beberapa saat. Aku sekali lagi, berlari dengan pantas membawa pisau supaya ayam itu segera disembelih. Kalau lambat, dan ayam tu mati ditembak, ia jadi bangkai. Pelik, setibanya aku ditempat yang aku pasti ayam tu jatuh, aku dan ayah aku terpinga-pinga kerana ayam tu tiada. Dekat mana sebenarnya ayam tu? Aku pandang sekeliling dan pastikan betul-betul kerana ia pasti berada berdekatan. Tetapi, hampa menjelma kerana memang tiada langsung kesan ayam ditembak berada berdekatan. Tanpa membuang masa, kami meneruskan perjuangan mencari rezeki dengan harapan yang tidak kesampaian kerana buruan ke 3 ghaib tanpa kesan.

Part 5
Masa hampir menunjukkan pukul 7.00 malam, kami pun beransur keluar dari kebun dan singgah sebentar di perigi untuk mencabut bulu dan membersihkan 2 ekor ayam buruan supaya senang mak menyiangnya nanti. Kami pun balik setelah siap.

Aku bukan selalu sangat berjumpa dengan perkara-perkara macam ni, tapi tiap-tiap kali kami memburu, boleh dikatakan selalu juga bersua dengan perkara macam ini. Ditembak tepat, bila tiba tiada. Apakah?

Sunday, November 15, 2009

straying data

it's drawing near to an end,
beginning to a something new,
something far beyond my expectations,
hope i can still have the massive guts to hold and combat all the things lies beyond the future,

honestly, i don't feel like i am so into the future,
i am a man of present, am i?

things changed dramatically in the pasts, way too much, until i realized that i was a fool back then. but now, i won't let any those of you who had severely deceived me. oh man, it was really painful and stretched a long hatred mark written down on my heart.

so called friendship is no longer holds on its purposes of helping each other, be there when one's needed it, standing side-by-side not leading or holding back from one another, come with new solutions if there's unexpected difficulty. be friendly with me dear?

i won't need to be friend with one who cannot hold his promises, what one says to others are all some sort of lies to conceal the unpredictable truth within.

i don't need the medication to cure all the pains endured,
i don't want all the comfy words from your mouth anymore,
i don't have all it takes for you to judge me as what you thing i am,
i don't let any of your cats to be out of the bags, i really MEAN it,
i don't have any of the intentions to be the good one if front of everyone's eyes.

all i want is nothing much! a true heart speaks its own ways. think for that for a second.

seriously, it's a breathtaking prolonged period of doom of becoming a so called good person.
one man's perceptions are way too subjective to be discussed here, one's perceptions of good is another man's perceptions of lying.

oh god, media plays it role on a tremendous track, it happens that everything good turns to be evil and the other way around. i now have my eyes opened through the world. experience shapes me to be the one i wanted to be. no such things as mind-straying stories could be able to swap away my mind over the right things nor inspire me to go on evil roads.

please, if media has moved on its own ways of mind-controlling people, STOP from being not who you are. a lot and lots of stories have been made fake. but why i still trust you until the very end of a beginning something new?

the way your speak your mind has always been a confusion to my mind and my heart. it always be, obviously, what you tell me does not reflect any of your ideas. i really hope that, though it's almost clock out, i have able to tell you the truth minds of me telling you all the lies that you have drawn on my hearts. i kept it all long ago. accumulated on a mountain of very high that you barely see with naked eyes, as if it is almost touch the blue sky.

**** you?! <---- readers, are you able to interpret what's going on here? nope? guess what?
what you think it is, it is not!



no pain no gain, cheers to all
long last pain never regain
hopefully it won't hold me back again

Monday, October 26, 2009

Alkisah Nama

Kadang kala aku tertanya-tanya.
Kenape?
Mengape?
Bagaimana?
dan macam-macam lagi persoalan yang bermain di fikiran aku ini.

Seringkali juga, aku cuba menjauhkan perasaan dan pemikiran yang sebegini, tetapi ketika aku merenung kembali, asas untuk mengenali seseorang itu adalah dengan mengenali namanya.
Mesti korang semua pernah kan, bila jumpa seseorang yang tak dikenali, contohnya di majlis makan malam ke, atau ketika menghadiri kursus jati diri, atau menghadiri program latihan khidmat negara atau yang paling mudah, ketika bersama-sama menyambut hari yang penting bersama hari keluarga dan sanak-saudara seperti hari raya dan cuti sekolah.

Siapa nama?

Soalan asas yang kita semua seringkali ajukan kepada seseorang yang kita mahu kenali, atau pun yang kita telah kenali tetapi kita lupa atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan seperti faktor masa dan komitmen di dalam kerjaya ataupun belajar.

Tetapi,

Mungkin sesetengah daripada kita setuju dan mungkin menolak pandangan aku ini. Tapi, diingatkan, ini hanyalah pandangan daripada lubuk hati aku. Tidak berniat untuk membuat sesiapa pun terasa mahupun merasakannya. Suka hati kau lah nak buat apa pun kan? Sebab kita semua ada hati untuk perasaan dan mulut untuk makan hati ayam.

Aku nak kata tak faham, bukan lah bengap sangat tak faham situasi, nak kata faham, aku bukan lah bijak sangat boleh menilai seseorang. Semua orang ada hak masing-masing. Satu je persoalan aku di sini ialah, kenapa dalam social networking orang suka pakai nickname?

Jap. silap. bukan suka, tetapi gemar. minta maaf.
Kawan-kawan semua, aku bukanlah robot boleh menghafal nama korang semua. Tapi, aku sarankan. Saran je tau, bukan paksa. Pakailah nama yang mak bapak korang namakan korang tu. Aku percaya nama korang semua tu best. Aku pernah ada member sorang nih, oleh sebab kawan-kawan semua panggil dia dengan nama samaran, sampaikan nama sebenar dia pun aku tak tau. Aku panggil dia guna nama samaran je. Sedih gak kadang-kadang sebab perkara asas dalam adab berkawan pun aku gagal atau fail.

Sekarang ni, bila aku ada akaun dalam facebook, macam-macam nama ada. Aku sampai tak kenal dah siapa kau. Tu tak termasuk lagi yang social networking selain facebook. Contohnya, myspace and friendster. Ada yang letak simbol pelik-pelik la.

Contoh, nama kau Zakaria kau jadikan -->Z@cK@r!A<-- atau z@ck! lepas tu siap ada bunga-bunga la, simbol-simbol hati la. Ni bukan contoh nickname yang terbaik la, tapi contoh yang dapat dilihat selain menggunakan nickname. Apa salahnya kau letak nama kau dan menggunakan nama kau yang sebenar? Senang tau sebenarnya orang lain nak mengingati kau. Member-member kau yang lain takyah sampai berkerut dahi nak meneka, "siapa kau wahai si polan?"

Kadang-kadang sampai berbelit lidah nak sebut nama yang kau letak. Syukurlah dengan nama yang telah diberikan dan manfaatkanlah ketika masih diberi peluang. Aku tau kalau kau ada privacy issue, nak low-profile, tapi takyah la sampai bubuh nama pelik-pelik. Naik hairan dan pelik lagi bila orang nak mengenali atau mengecam siapakah kau wahai si nama yang pelik-pelik.

Lagi kesian bila member-member lama kau, dah la tak tau siapa kau, tambah pula diorang ragu-ragu nak add you as a friend. Sampai ke tualah kau berkemungkinan akan lost contact dengan member kau tu. Mungkin. Tak semestinya betul.

Pengalaman pertama aku, orang panggil kau dengan nama samaran je, atau nama manja atau nama pendek. Aku pun panggil je la kau pakai nama pendek. Tapi bila aku tau nama sebenar kau, fulamak, sedap weyh nama kau. Tu kisah lama la, tapi agak fresh lagi bermain di minda aku. Sebab nama kau memang sedap tau cuping telinga mendengarnya. Itu pun setelah nama di dalam profile kau telah bertukar.

Pengalaman kedua, mula-mula kau bubuh nama sebenar kau kat dalam networking ni, lepas tu kau letak nama kau lain pulak. Siap ada nama makanan la, nama nampak cam 'sedap' dimakan. Aku sampai pening, ada lak ai nama orang macam ni. Paling kelakar aku ada nampak orang bubuh nama dia 'ayam jantan bapakkau' . Ada juga manusia macam ni kan?

Aku tak kesah la kau orang nak pakai nama pena ke, nama tunggang terbalik ke, nama boleh tukar abjab dengan sendirinya ke, tapi seelok-eloknya pakai lah nama sendiri kerana ia melambangkan identiti kau sendiri. Kalau kau tak boleh jaga identiti kau sendiri, siapa nak jaga?
Tambahan pula, ia menunjukkan yang kau berbangga dengan nama sendiri, salah ke nak berbangga dengan nama sendiri? Tak salah kan? Tapi kau takyah la nak lebih-lebih sampai nampak sangat yang kau syok tahap melampau gaban dengan nama sendiri. Itu nanti orang lain menyampah, kau pandai-pandailah tanggung sendiri.

Ini hanyalah pandangan aku, jangan lak terasa dengan post ini. Korang punya suka lah nak letak nama apa pun. Aku hanya memberikan pandangan yang berharap ia tidak akan dipandang remeh oleh pembaca-pembaca sekalian.


post ketika aku merasakan ia patut diposkan = ))

Saturday, October 17, 2009

Cute tapi....


Mimi! Mama mereka...


Mr Ben ngn Ms Qudut

lagi.



Ms Qudut. Paling comel! tapi hilang kena curi. =' ((


p/s : sampai sekarang aku terasa kehilangan Ms Qudut~!

Sunday, October 11, 2009

Mari sama-sama lihat!

Bulan - bulan dalam Islam.


MUHARRAM

Bersifat pendiam, sihat fikirannya. Mungkin akan menjadi bodoh jika tidak mendapat didikan yang sempurna, walaupun begitu, jika dididik dengan baik, dia boleh menjadi cerdik kerana bakat fikiran yang pintar cerdas ada padanya. Dia mempunyai keinginan yang baik dan selalu berada dalam selamat.

SAFAR
Tabiatnya buruk. Dia tidak suka mengakui kesalahannya. lbubapanya perlu mendidiknya bagi menghilangkan tabiat buruk itu, jika tidak, kehidupannya akan menjadi susah di kemudian hari. Walaupun begitu, sekiranya dia melakukan sesuatu untuk kepentingan dirinya, selalunya ianya akan mendatangkan hasil.


RABIULAWAL
Perwatakannya baik. Mungkin dia akan mendapat pangkat besar, menjadi orang berpengaruh atau kaya tanpa diduga. Dalam pekerjaan ramai yang suka. Sifat negatif dirinya termasuklah kurang sabar, hatinya keras dan mudah marah.

RABIULAKHIR

Perwatakannya jahat. Hatinya tidak tetap. Fikiran dan kemahuannya lemah, buruk nafsunya, kasar wataknya, mudah mengangkat tangannya. Kehidupannya menjadi sukar kerana tabiat buruknya itu. Ibubapa menempuh kesukaran dalam mendidiknya.

JAMADIL AWAL

Dia mempunyai tingkat keyakinan yang tinggi. Dia berani dan nekad, kadangkala melakukan sesuatu yang bodoh atau bahaya. Walaupun begitu, keberanian dan tekadnya itu akan menunjukkan hasil usahanya, yang menemui kegagalan juga.


JAMADIL AKHIR

Wataknya berani, dia hormatkan orang lain. Berbagai kepandaian ada padanya. Apabila dia tahu bahawa dia salah atau keliru maka dia mudah mengakuinya, tapi bila dia tahu dia benar, pendiriannnya keras dan tidak mahu mengalah. Semasa kecilnya, ibubapanya perlu mendidiknya dengan baik agar terserlah sifat-sifatnya yang baik itu, kerana jika betul didikannya, masa dewasa ia akan menyenangkan kedua orang tuanya.

REJAB

Semasa kecilnya dia degil dan nakal. lbu bapanya patut mendidiknya dengan baik agar dia dapat menerapkan nilai-nilai yang baik. Ketika sudah dewasa, dia suka bersikap merendah diri dan bersikap tidak tahu menahu. Ini agak berlainan dari sikapnya semasa kecil. Walaubagaimanapun hidupnya selamat dan sentosa.

SYA’ABAN Perwatakannya baik. Hidupnya selamat dan rezekinya tidak putus-putus. Sewaktu kecilnya dia mudah mengalah semasa bermain dengan kawan-kawan. Kelakuannya baik, berbudi bahasa hingga semua orang sayang padanya. Masa dewasanya dia akan berjaya dalam segala kerjayanya danmudah mendapat rezeki.

RAMADHAN
Dia baik, pendiam, suka merendah diri. Dia tidak angkuh kepada teman yang dikenalinya. Dia tidak suka menonjolkan diriya. Kehidupannya selalu selamat.

SYAWAL
Perwatakannya keras. Hatinya keras. Dia tidak suka dikalahkan oleh orang lain. Hal ini membahayakan hidupnya, oleh itu ibu bapanya perlulah mendidiknya dengan betul bagi menghilangkan tabiat buruknya itu. Jika tidak kehidupannya menjadi susah kerana perangai keras hatinya, dan dia selalu bergaduh terutamanya dalam hal mencari rezeki.

ZULKAEDAH
Perwatakannya pendiam. Banyak perkara baik pada dirinya berubah menjadi buruk. Dia banyak berfikir, kerana sifat ini, satu hari nanti dia akan mendapat hasil yang baik dalam kehidupannya. Tetapi oleh kerana banyak berfikir, perbuatannya kadang kala menjadi keliru. Dia seharusnya bertindak tanpa terlalu banyak berfikir untuk mendapat hasil yang yang memuaskan.

ZULHIJJAH
Jika dia jahat dia terlalu jahat, jika baik terlalu baik pula. Dia sering mendapat padah dari perbuatannya sendiri. Dia sukar mengawal perasaannya, kadangkala terlalu berlebih-lebihan atau sebaliknya. 0leh kerana dia tidak dapat memberikan garis pemisah, dia sukar mempertimbangkan baik buruk perbuatannya. Dia seringkali menyesal kerana kurang hati-hati dan kurang pertimbangan



p/s : bulan ada satu je kan? tapi kenapa ada 12 bulan dalam kalendar?? tolong ar jawabkan.. please~??

Friday, October 9, 2009

oih..

anyone got a story to share? = )

Friday, September 4, 2009

tak paham,

2 (upin dan ipin) people in silent mode.
1 becomes the middle-person,

they both had a misunderstanding.
1 goes for the twos to know the actual situation.

1 hears what upin wants to say.
1 bears with ipin with all his complains.

the question is, why don't they both sit down and talk about it?

if you were in this situation, what would you go for?
a. bring your widely gifted ears to listen to both parties
b. go gaga and shout out lout at them
c. give a damn silent to upin and ipin
d. all of the answer above.
e. new answer is .................

tak paham kenapa mereka tak boleh bercakap. it happens. drop a comment, will ya?

Wednesday, September 2, 2009

lentok!

ubat untuk mengantuk ape? jawapannya tidur. Tidur la untuk siapa2 yg terasa mengantuk, penat dan resah. Semoga lepas tidur tu boleh buat kerja dengan lebih produktif dan bersemangat! tapi jangan terlebih tidur plak, nanti terasa malas, lemah, dan macam2 lagi.


Monday, August 10, 2009

forgive yourself..

Many things bumped into me lately, my dear friends have their own problems, so do others. Yes, I mean 'friends'. Each and everyone of them has their own personal problems. Nothing much I can do for them. Well, for now..

However, I do believe in other people's experience.

They just need to an ear to hear and a shoulder to cry on. That's enough and that's what I think. Ohh, and yes, they need a sincere heart to share their difficult times.
That's okay, everyone has ups and downs. I'm ready to be there when you need it. If there's a person in this world who has no hard times in his life, I bet he would be the most boring and lame person ever existed in this universe. Huhh? Why is that so?

Life's unpredictable, and imagine if you never had a single fault in your life and you are happy all the time. Wouldn't that be boring? I mean, hey.. sadness is part of life, isn't? Humans are full with emotions, that's the fact. Back to the basic root, we are all human, not animals, they ain't got no emotional sensations. We, humans, are given such wonderful feelings to have moods. Therefore, be thankful to God and appreciate it while it lasts.

Sometimes, I don't know what to say to my dear friends out there. But, how long it gonna stay like this? Don't terminate your ownself. Give it a break! I know it's hard. The fact that I know you ever since we first met, you are not fool hardy. What is more, you are smarter, well-rounder than me. I know, people made mistakes, we all know. Often, you have forgiven the ones who treat you badly, but, have you ever forgiven yourself? Please.. if you are in silent mood, no one won't know what's the problem, but people would notice you are in trouble. Seriously, action speaks louder than word. All in all, I do hope you will forgive yourself. That's the first step, most crucial part, to get rid of the bugging stuffs in the mind of yours.

In case you are in profound grief, believe in ALLAH/God and have faith with HIM. No matter what happens, HE will always be the greatest ear to hear and enormous shoulder to cry on. Do make sure you discover your innerself first, as the saying goes, "God helps those who help themselves"

Don't worry be happy = )
It's only a matter of time.
Once you realized it,
I'm sure you will giggle to yourself.


To all readers, you guys are free to drop a comment regarding this matters. A comment of yours, who knows, would create a shining bulb on my head to help my friends here. Just share to me, what would you do, if your friends abruptly have problematic disorder and turns into someone else. For most cases, he/she would turn their back on you. Thanks = )

Sunday, August 2, 2009

tak paham cek gua..

Dulu aku pernah try,
kalo aku sound direct,
mesti lepas tu orang tak layan aku,
so.. aku sound indirect,

tapi aku tak tau la dia paham ke tak,
lepas tu aku buat gila sket,
tapi bukan sket, banyak kot,
dah tu aku plak yang kena settle ngn diorang..

"F word"!!
bila aku bising korang menyampah,
bila aku senyap korang menyebok!

aku tak boleh nak puaskan hati korang je,
hati aku bila nak puas??

aku tau,
bising boleh, ikut keadaan,
senyap tak salah, tapi jangan selalu..

eehhh??
korang dah penat ikut perangai aku?
so? sape suruh ikut??

nak dijadikan cerita..
alkisahnya suatu malam yang dingin dan hening..
sedang aku keluar,
bila aku balik rumah..
"ohh si~~~l!! mane moto aku??"

nak keluar boleh weyh.. aku tak laa marah sangat..
tapi masalahnya, korang tak bagitau ke mana hala tuju korang,
minta izin pun tak..
tau2 kunci moto dah kena sebat..
kalau ada lesen takpe la jugak..
dekat boleh diterima, ni jauh si~~~la!!

dulu aku pernah sound kot,
"moto ni bapak aku beli memang untuk korang pakai, bapak aku beli bukan untuk aku pon"
pastu senyap~~
seminggu takde sape berani nak pinjam..
tup2.. pinjam lagi..

lagi satu, kalo nak pinjam tu.. x yah ar buat benda bukan2 pakai moto aku..
pinjam lama2.. gi keluar dengan orang tersayang kau.. sampai aku nak pakai pun tak boleh..
pinjam tujuan tak baik.. korang ingat moto aku tu bapak aku belikan untuk tujuan camtu ke??
moto tu ayah aku belikan untuk anak En. ZAKARIA, bukan korang!! Dan anak dia bernama INDERA! paham??

ni pasni kalau tak paham tak tau laa... kadang2 aku rase lagi best kalo kita tak kenal, kalo kita kenal pun, kenal camtu je.. takpun kalau kita gaduh.. taknak cakap, tegur pun taknak.. lagi bagus.. supaya tak menyusahkan aku.. benci aku pun lagi aku suka.. yg benci ko, aku tak susahkan ko pun.. ko yg mencari masalah.. yg bestnya korang takleh suka2 je men rembat kunci moto aku..

kadang2 aku pun paham la.. nak keluar makan, okay fine.. pakai laa.. aku x kesah.. tapi hati2, pakai helmet.. bila kita sampaikan hajat orang lain, insyaAllah hajat kita akan disampaikan bila kita memerlukan betul tak?

Tak salah tau bila minta izin.. at least aku tau la korang nak kemana, tapi bayangkan bila korang main sebat je kunci aku, pastu keluar.. tup2 you guys involved in a gruesome accident(minta dijauhkan).. nak2 takde lesen plak tu.. nanti yang kena soal siasat aku la PANDAI!! sebab motor tu nama aku, therefore aku yang bertanggungjawab atas segala hal tentang motor tersebut..

eksiden tu 10 minit je.. tapi hal2 lepas eksiden tu 10 bulan pun kadang2 tak abeh..
okay setakat ni je laa kot.. dah lama aku pendam, kalau tak cakap sekarang nanti perkara still the same, tak berubah apa2 pon.. Minta maaf atas kekasaran bahasa, kasar tak berniat nak mengasari, cuma ingin mengingati

daaaaa~~~

= P

Wednesday, July 22, 2009

Sape tau...

Kedai jam di kawasan Bandar Utama? Aku dah cari kat One Utama, langsung xde kedai yang boleh membetulkan jam tangan, kedai jual jam je yang ada..

jam tangan aku rosak = (

Sunday, July 19, 2009

simbol ape lepas ni?

what is left unsaid speaks volume
look from different angle
for every cloud has a silver lining,
silence is golden

sorry for rubbing it up on the wrong way
therefore don't come to the wrong end of the stick
and don't write my name on bad books of yours
cause i'm not a bad egg

commence on the right foot
look on the bright side
if heart in the right place
of course the left hand would know what the right one is doing
and for sure people who live in glass houses should not throw stones

what is said is heart-to-heart
make sure you don't have the heart of glass
for my heart misses a beat
as bad rumours spread fast like a wildfire

thank you, i turn a deaf ear
tell the truth, i never turn the crack
do notice, there's never a road without a turning
thus, a new leaf is turned

= )
= )

( =
( =

lepas tu simbol ape plak keluar?

Monday, July 13, 2009

A Moment to Have a Peaceful Mind!


Let's hear from Muhammad Nur Haniff..
the sound whispers into the air and like an arrow,
striked very sharply to his innocent and 'hidden agenda' heart..
hesitately moved his butt from his chair..
turned on me, asked me a few opinions regarding the issue being demanded..
remarkablely, he gave the correct answer to all the questions! = )

Now, let's hear me plucking this guitar..
sounds were so nice and no running tempo could be heard..
striked into your soul with the powerful chords and dramatic melodies..
no hesitation strumming the songs demanded,
turned both of your ears on and give me an opinion for the music I played..
thanks for the smile on your face! = )

Sunday, July 12, 2009

fcuk you!

i used to
heart you
like you
admire you

now
i hate you
i dislike you
admire you no more

Muhammad Zhafran bin Azharudin

for more details, please have a visit at my facebook when you are free.

Friday, July 3, 2009

Nothing Else Matters

ohh.. give me a break!

For so long I haven't been strumming and plucking this song. It reminds me of my childhood where my big brother used to play every single day and it was like a tune singing plus hovering my mind again and again. From that memory that I could recall, I was absolutely mesmerized with his skill of grasping nice melodies on his guitar kapok. It sparked a line of music in me, a melody in my mind, a song in the eyes of a innocent kid to actually hold a musical instrument and most probably the skills of getting attention expressed in harmonic ways.

Nothing Else Matters, a song who turned me into a guitarist and a person who enjoys music a lot. Yes, I mean a LOT! Different types of music do reflect my attitude, behaviour and personal emotions. Genre is a simple yet funny term designed for humans to be able to differentiate between hard rock music and softy ones, not forgotten to the harmonic and heart-catching beats who turned a mass of people become who they not. As for me, genre doesn't matter at all! As long as the beats and the rythms suit me, it will be fine! = )

It is such an honour to have a big brother who seeds me with colourful world of music and melody. Although my father doesn't like high volume filling the air of the house. Sorry Dad, my bad. I could not deny it, sometimes the sounds from the guitar I plucked surpass the permissible volume that you could bear with. It is a life of a teenager, full of curiousity and love to try something new and extraordinary. I'll be a good boy, and always be in your heart! To my big brother if you read this (I'm sure you'll) well, thanks a lot for giving me the idea of playing guitar although big sis didn't catch up with me untill now. Haha = P

Thursday, June 18, 2009

A Day Off!

Saya demam, batuk, selsema, sakit kepala, sakit dada. X best~~

= (
= (
= (
= (

tapi dapat MC hari ini. still x best~~

= (
= (
= (
= (


to Ajim : selamat pergi dan selamat kembali dari tanah suci nanti!
to Spark : kalau dah telefon Mr. Fairuz a.k.a. Mr. Pailang nanti, drop me a msg okay?

Sunday, June 14, 2009

Get Up! Don't Give Up!

Membangkitkan semangat yang luntur bukan mudah, tetapi tidak mustahil. Tambahan pula jika kita baru sahaja menghadapi ujian yang menentukan masa depan kita. Cukup memikirkan segala perkara yang terbaik yang telah dilakukan untuk menjawab segala soalan yang diberikan. Tidur terpaksa dikorbankan, masa makan dikurangkan, kadang-kadang tidak makan langsung. Selepas satu subjek, datang pula subjek yang sukar di kemudian hari, satu persatu mereka menerjah dan menguji apa yang telah kita pelajari selama ini. Kepada yang meletakkan sepenuh usaha yang telah disuntik dengan semangat membara disusuli pula dengan doa yang tidak putus-putus, tahniah diucapkan. Bukan mudah untuk dilakukan, tetapi tidak mustahil. Tidak terkecuali dengan saya. Memang kejayaan yang diharapkan, tetapi jika tidak mendapat apa yang dicita janganlah kita bermuram durja, ini adalah salah satu ujian, bakal menyusul lebih banyak dan mencabar di kemudian hari. Pada saya, segala keputusan yang terpampang adalah hasil usaha saya sendiri dan bukannya orang lain. Ini adalah sebagai kayu ukur di mana letaknya saya bersama rakan-rakan saya yang lain.

Mendapat markah yang rendah bukanlah bermaksud kita ini bodoh, tetapi ia adalah sebagai amaran kepada kita bahawa kita memerlukan usaha yang luar biasa untuk mendapatkan sesuatu yang luar biasa. Jikalau usaha dan tenaga yang dicurahkan adalah biasa, jarang-jarang kita dengar hasilnya di luar jangkaan bukan?

Tetapi yang menyedihkan hati ini bukanlah markah rendah yang diperolehi, tetapi usaha yang dikenangi. Terlalu sedikit usaha yang dicurahkan. Lebih tepat lagi, tidak optimum untuk mencapai kejayaan. Saya sedar dengan segala resepi kejayaan yang diputarkan hangat di laman-laman buku kejayaan, tetapi, hati yang tidak mahu menerima semua itu. Kalaupun hati mengatakan iya, nafsu malas tidak berhenti-henti melawan akal dan akhirnya akal tewas jua kepada kecekalan nafsu. Bila dilayan nafsu malas itu, mulalah nafsu bermain berlari-lari di minda ini. Mudah sahaja tumpuan untuk belajar dimusnahkan.

Menurut seorang rakan saya, dia bertanya seorang ustaz tentang masalah ini. Mengapa tumpuan ketika belajar itu mudah hilang dan dorongan untuk menghabiskan kerja itu biasanya separuh jalan sahaja? Jawapan ustaz itu mudah sahaja, solat. Jika sempurna solat seseorang itu, maka sempurnalah segala atur jalan hidup seorang hamba. Solat mengajar kita tumpuan. Tumpuan kita ketika solat hanyalah satu, memperoleh keredhaan Allah dengan mengerjakannya sepenuh khusyuk. Tundukkah dengan hati yang ikhlas, InsyaAllah kita akan dikurniakan hati yang terang serta tenang. Tambah beliau, perbanyakkanlah bangun malam dan melakukan solat sunat, kerana ia amat membantu dalam mendapatkan tumpuan sepenuhnya kerana suasana yang sunyi dan tenang. Carilah ketenangan itu di dalam solat. Andai kata ketika solat, terlintas perkara-perkara dunia, bagaimana datangnya khusyuk tersebut? Bagaimana kita hendak menyemai tumpuan yang memberi faedah di dalam banyak perkara? Tugasnya amat mudah, mengapa kita menjadikannya susah? Hanya dengan memberi tumpuan sepenuhnya kepada solat, InsyaAllah tidak mustahil tumpuan yang diperoleh dapat diaplikasikan sewaktu dalam pembelajaran.

Kemudian, tegas beliau, jikalau kita menghadapi kesukaran untuk menjawab soalan, contohnya matematik. Jangan cepat mengalah, mengeluh dan sebagainya. Ketika ini, syaitan suka mempermainkan hamba Allah. Mereka akan segera mengajak kita melakukan sesuatu yang melekakan dan menyuruh kita meninggalkannya sebentar. Hakikat, jika jati diri kita lemah, kita akan kalah dengan pujukan mereka. Digalakkan ketika memperoleh soalan yang sukar, kita buat dan cuba sebera banyak kali yang kita mampu. Meninggalkannya bukanlah menyelesaikan masalah, tetapi kita lari daripada masalah dan orang yang melarikan diri dari masalah tidak akan berjaya. Jika tidak boleh juga, sebaiknya kita berbincang dengan orang yang kita percaya mempunyai cara penyelesaian untuk permasalahan itu seperti rakan sekelas mahupun pengajar. Sebagai seorang muslim, sewajarnya anda berehat seketika untuk berselawat dan berdoa agar ditunjukkan jalan penyelesaian ataupun ambil wudu’ untuk mengelakkan diri daripada syaitan. Sampai di sini sahaja saya berceloteh, segala buah fikiran yang dicurahkan adalah berdasarkan pengalaman diri saya, tidak sempurna dan masih banyak cacat cela. Segala pandangan tentang perkara ini saya sedia terima dengan hati terbuka dan semoga dengan ulasan yang saya terima dapat kita sama-sama manfaatkan. Terima kasih.

Friday, May 29, 2009

Bagus = )

dah 'bagus' sangat la tu. irony? pandai2 la KAU pikir.



mak2.. nak jadi Ironman boleh x?? kite nak gi tembak orang jahat~~
boleh kan mak?? boleh la.. boleh la.. boleh laa.. x pun kite jadi John Connor cam dalam cite terminator salvation.. kite nak sangat tembak orang yg buat kite sedih tau mak = (


kalo x boleh, kita nak jadi Wolverine la mak.. kalo xleh men tembak2, kte cantas2.. potong2.. kejam2.. ohh bestnya~~~ boleh kan??



Wednesday, May 27, 2009

Hah!

aku benci menjadi orang yg berada di tengah2 keadaan. = (
sometimes aku rase cam aku ni hipokrit. = (

kenapa? seriously aku memang x nak dengar. tapi dah korang yg cerita. nak wat camner? aku dengar je la. kalau aku buat bodo je kan nampak kurang ajar. sakit hati la aku dengar. aku menjadi pendengar masalah orang, masalah aku sape yg nak dengar? kadang2 benda tu simple je, tapi ko tetap nak bagitau aku. hish~!! menyusahkan aku je. = (

korang jangan salah anggap. bukan maksudnya korang x leh nak share story and problems ngn aku. tapi kadang2 jangan la melampau2, sometimes respek ar masa aku. = (



p/s : Minta maaf kengkawan. Saya mau exam ni, jikalau ada salah dan silap harap diampunkan. Minta tiada dendam yang terbuku di hati. Kalau ada, cakap ape sahaja k?

Sunday, May 24, 2009

Not Me!

Lately, ari Jumaat malam kalo x silap la, bile aku on ym, ade banyak offline msg.. ramai tanye camni lebih kurang.. 

Indera nape ko buzz aku? 

Indera nape? 

Ade ape hal ke?


Dah lame gile aku x on ym.  Seminggu kot aku x on. Tambahan pula, aku memang x suka buzz orang, benci! Kalo aku buzz pun sebab terpaksa, tapi sape2 yg penah ym ngn aku mesti tau yg aku memang sangat jarang or x pernah langsung buzz korang.. Kalo aku on pun, aku cuma ym ngn Ajim, Gaban, Umar, Mustaqim, Mus, dan Zhafran tu pun aku invinsible. Masalahnya, yg tanye aku soalan2 camtu ialah orang x aku ym dalam tempoh mase seminggu ni.


Persoalannya di sini.. 
Sape yg buzz korang?

Tuesday, May 12, 2009

Perbualan Duit



Satu hari,


RM 1 : hey, RM 50 ngn RM 10 mane ko pergi? lama aku x nampak ko.

RM 50 dan RM 10 : aihh, biasa la, banyak tempat aku lepak, GSC, TGV, One Utama, The Curve, Times Square, Planet Hollywood, Disko, Kelab Malam. Macam2 tempat la aku lepak. Ko lak camner RM 1?

RM 1 : hmm.. boring, asyik2 tabung masjid, asyik2 tabung surau.. Aku dah bosan lepak kat dalam tabung..


Renungkanlah..

Dermalah dengan ikhlas kerana derma itu membuka pintu rezeki kepada kita. Derma tidak pernah menyusutkan harta seseorang. InsyaAllah kita akan dikurniakan rezeki yang lebih baik seperti tubuh badan yang sihat dan minda yang cerdik!

Thursday, May 7, 2009

RasaHati

Pernah dulu terdengar sahabat berbicara,
Lepas SPM, negara pilihan
yang akan dipilih untuk menyambung pelajaran,
ke peringkat yang lebih tinggi..

US, England, Jordan,
dan banyak lagi,
tapi yang paling banyak,
mereka mahu ke Oxford, Cambridge, dan banyak lagi..

Tapi sesetengah dari mereka,
menperoleh ape yang mereka mahukan,
sesetengah hampir kecewa dengan ape yang terjadi,
sedikit sahaja yang redha dengan ape yang ditentukan..

Mengapa kita manusia tidak pernah rasa bersyukur?
bersederhana adalah yang dituntut,
tidak rugi dan tidak mati jika kita mengaturkannya dalam kehidupan,
berbahagia dan hargailah ape yang kita punyai sekarang.








p/s : Ade selsema babi kat US, Canada, Mexico, China, South America, Europe (United Kingdom, Sweden, and Italy), Kenya, Mainland China, Taiwan, Japan dan sedikit dilaporkan di timur Asia.

Nasib baik Australia x kena. Orang pun dah takut nak ke negara2 yg bela babi. Hopefully Malaysia akan terus aman dan sentosa. Let us pray for our country's well-being, harmless, and immune to all infections. Amin.

Monday, May 4, 2009

Bila Pagi Menjelma

Balik2 je, dalam lebih kurang kul 7.30 camtu.. lepas dinner bersama Zhafran, aku terus on tv.. tekan la channel 411, HBO, ade lak cite best~~!! Spiderman! Sampai je kul 9, cite spiderman dah abeh.. mata aku dah berat macam ade satu semangat yang suruh aku tido.. Nak naik tangga pun aku dah mamai.. Penat sangat kot.. Tapi semua orang penat.. Entah laa..

Tiba2 aku tersedar! Ingatkan dah subuh.. Tgk jam baru kul 2.30.. Fuuhhh.. sempat lagi sembahyang Isyak ni.. Lepas je solat, aku turun bawah.. Tgk2 Haniff x tido lagi, dia nga makan roti bersalut kaya.. Aku rase haus, lalu air masak secawan ku teguk dengan rakusnya.. Har, har, har~~!

Sambil2 makan tu kitorang tgk bola, Valencia lawan Espanyol.. Time tgk tu dah 2nd half.. minit ke 60 kot time tu.. Lawan punya lawan, Espanyol memperoleh gol ke-2 di minit ke 80++ kot.. aku tgk x abis, pastu terus naik atas.. Haniff cam biasa laa, lepak tdo kat bawah depan tv.. Sempoi abeh dia~

Pastu naik2 bilik, try ar on laptop jap, mane tau ade ape2 yg best ke.. Tujuan utama adalah ONE PIECE!! Ingatkan dah update yg terbaru.. Tapi rupa2nya xde.. Sedih2.. Tapi2, time ni Internet laju nak mampus lak tu, walaupun rembat line wifi rumah sebelah.. Kelajuan dia tu, camner nak cakap eh.. Lebih kurang kalo korang g youtube pastu time ape video yg korang nak, terus leh tekan play, xyah nak tunggu buffering (tunggu bar merah tu sampai penuh).. Dah bosan2 tu, aku tekan la kat youtube tu, tgk videoclip Bila Aku Sudah Tiada - Hujan.. Actually aku suka sangat same rambut Noh si vocalist Hujan tu.. Pernah aku bercita2 nak bela rambut sampai jadi cam rambut dia.. Panjang sampai x nampak mata.. Tapi tu suma angan2 je.. Aku pernah bela rambut, baru nak panjang, Mak aku da marah.. Dia tanye, rambut ko tu panjang sangat la Indera, x susah ke bela rambut panjang2? Nanti nak baca buku x nampak ape2 sebab rambut ko tutup mata ko.. X kira2.. Nak jugak~~!! 

Tapi bila fikir secara rasional, memang betul pun.. Susah kalo rambut panjang, nak kena jaga baik2.. Syampu leklok.. Bagi treatment yg terbaik utk rambut la senang cite.. Kalo aku artis xpe la.. Bela rambut panjang pun x kesah.. Tapi masalahnya aku masih belajar, mesti la kena nampak kemas baru la boleh belajar dengan baik.. Agaknya sebab aku ni berkebolehan bermain alat muzik, tapi x terer sangat la, sebab tu kot ade la siket2 gaya2 fesyen artis yg aku rase cambest je aku nak ikut.. Tapi bukan fesyen baju ke ape ke.. Aku just minat fesyen rambut jek! 

Selalunya kalo orang lain sound aku nape ko dah potong rambut? Rambut panjang la stylo, cam RockStar! Aku jawab senang je.. Sebab aku nak potong la, rambut aku, bukannya rambut ko pun.. Selalunya bile mak aku cakap suruh potong rambut, straight aku potong terus! Walaupun lambat, tapi mesti! 

Ohh, jom la tido. Esok kelas kul 4 - Computer Science, sepatutnya xde kelas, kelas time ni shift ke hari Khamis, tapi time kul 8 tu, tgh best2 tgk cite Spiderman, Chan bagi mesej yg kelas utk hari Isnin masih cam biasa sebab Mr Siwa x cakap lagi kat Admin utk tukar jadual.. Kalo x ade kelas Accounting, tapi Ms Jenny amek maternal leave awal.. Harap2 dia sentiasa sihat dan mendapat baby yang comeyl~~

Tido. = )

Tuesday, April 28, 2009

TandaSerabut

Last weekend, I had a chance to go shopping with a friend of mine. He just got back from KYUEM, the place where the wise and smart students with good grades are lumped together. He went back home for only a night. Luckily, on Saturday’s evening him texted me on asking whether I’m free or not. Straight to the point, we ended up at One Utama. I didn’t know that he was merely 15 minutes to be at home. I accompanied him to get his tummy done and to quench his thirst. We had a long chit-chat session, asking each other how things going on, how am doing right now and so on. A lot of things we wanted to burst out actually, but good things never last! Can we just stop the clock, please anyone? = P


The main topic that I want to share and emphasize is not just talking about my friend. I had a thought about one thing which is prayer room. Have you guys ever thought of why in such beautiful and attempting place like shopping mall, basically places with lots of shop to be visited especially for shopaholics the prayer room is designed not so wise. Why? If you guys notice, prayer room is meant to be next to the wash room. I kept thinking about this matter. In Islam, any kind of spot where people have to answer the nature call and the business done is a place for Satan and devils. Isn’t that irony whereby the prayer room which is supposed to be the holy and sacred place for worshipping and performing the prayers is sitting next to the place where devils and Satan reside?



Orang nak gi solat.

Don't do this please?

Are they (the planners and builders) trying to say that virtue and devil come together? Or am I just being to concern about this? Are they have hidden agenda why they have to build like this? Can someone answer my doubt over this matter? Do mind you, especially those who are taking Architecture course which I assume you guys are going to do task like planning, designing and everything. Please, have a profound mind on what are you creating. Turn every problem into solutions, and reckon every right for people. In fact, in certain shopping complexes, the prayer rooms are placed at parking lots. Although, it’s not good for health but at least, isn’t near the wash room.

A lot of petty things which I have doubts on across my mind to be honest, this is one of them. Tell me what the answer is so that I could understand the whole idea of the planning. Thank you.

Sometimes, small thing can create a disaster.

Till now, go on with my life = )

Saturday, April 18, 2009

Entah?


Mood : Sedih~~

Korang pernah terpikir tak? Kalo sesuatu yang korang dapat tu bukannya hasil usaha titik peluh korang? Tapi benda tu korang nak sangat2.. Yang menjadi masalahnya, orang lain buatkan untuk korang dan korang hanya menunggu je.. Bermakna x ape yang korang nak tu?

Mesti la tak kan? Walaupun niat orang tu baik, tapi secara tidak langsung, menyusahkan kita.. Membuatkan kita teragak2 untuk menerima sesuatu daripada dia.. Tambah membebankan lagi, kita percaya, sesuatu yang diperolehi yang bukannya hasil usaha kita, mesti kita tak akan menghargainya sebagai mana ape yang kita buat sepenuh hati + ikhlas..

Ambil contoh,
Bile diberikan tugasan yang mencabar, dalam hati, korang ni memang jenis yang sukakan cabaran kerana cabaran tu mematang anda betul tak? Tapi dalam kes ni, ade sorang mamat/minah ni yang memang senang cite, dia suka sangat tolong kita, sampaikan ape benda yang kita kena buat, dia tolong buat.. So, ape yang tinggal untuk kita? Sampaikan nak start pun everything has been perfectly done! 

Hello~~~!! Aku tau la ko tu baik!! Tapi please la, this is my personal thing, yang kau sibuk sangat pasal life aku kenapa?? Don't you have your own private life to be taken care of??

Bukannya aku x suka, tapi aku menyampah!! Even small thing pun ko sibuk, suruh aku buat camni la, camtu la.. Bile mase ko nak bagi aku peluang nak buat sendiri?? Asyik2 aku nak kena ikut telunjuk kau je? Pernah tak ko pikir perasaan aku macam maner? Ko asyik nak aku selami perasaan kau je.. Tapi seberapa dalam pun aku nak selami, kau tetap misteri bagiku.. Memang menyusahkan dan memenatkan.. I'm totally exhausted to get to know you.. 

Memang x pernah nak bagi peluang untuk aku balas jasa2 baik kau tu.. Selalu sangat menolak segala kebaikan yang ingin ku balas.. Everything memang perfect! Tapi, sebab terlalu perfect, aku tiada usaha dan menyebabkan aku jauh ketinggalan..

Ingin ku tegaskan di sini, kalau semua benda perfect kat dunia ni, baik ko x payah hidup la.. Sederhana kan bagus, kita sentiasa mempunyai peluang untuk membetulkan diri sendiri, kalo perfect sangat, xde makna kita meneruskan hidup = (

Aku tau ko x kan baca post nih.. Kalo baca pun nanti dah lepas 3/4 bulan or even lebih!

Kenapa mesti nak jauhkan diri dari aku? Aku kan cakap benda yang betul? Aku cakap ape yang tersirat dan tersurat di hati aku.. Kenapa mesti 'persahabatan' yang menjadi mangsa keadaan? Bukan ke persahabatan tu lahirnya mesra dan ikhlas? Mengapa hanya kerana aku bercakap benar dan jujur kau seperti tak melayan ku seperti dulu?? 

Penat weyh! Aku dari dulu dah cakap.. X payah tolong aku, aku boleh buat! Tapi kau still nak tolong, langsung x bagi peluang aku nak buat sendiri.. Masih lagi aku ingat kau pernah cakap, "Okay! Aku x kan kacau ko lagi", tapi hakikatnya, aku tau ape yang kau buat di belakang aku.. 
Tapi xpe, aku sabar dan sentiasa menanamkan sikap yang positif dalam diri.. Tak pernah aku pikirkan yang buruk2 tentang diri kau.. Tapi sejak kebelakangan ni, ko memang buat bodoh je! Bengang ko tau tak?? At least tell me something, jangan ko diam je!!

SAKIT HATI NI XDE SAPE TAU!! AKU MALAS NAK LAYAN PERASAAN!! I HAVE A LOT MORE THINGS TO DO!! #@*(*#)&%)$#%@#)$(_(#@($(&*@*&%#$ 
(perkataan terpaksa ditapis kerana tidak sesuai digunakan)

nak cakap ape2 berani jumpe la!! aku anak Jantan la weyh! Benda2 kecik camni kalo x leh settle malu la aku sebagai LELAKI!!! Kalo ko baca aku harap ko paham! Kite jumpe face-to-face, bab2 macam ni selagi x settle, selagi tu aku susah nak lupekan.. Memang menyusahkan aku je!!

p/s : To all readers! Aku nak tau ape komen korang dalam hal ni.. Camner nak settlekan? Korang jangan tanye sape dia ni.. Dia ni insan yang sangat mulia.. Cume kadang-kala menyusahkan aku.. Tapi dia sangat baik~~

Wednesday, April 15, 2009

Photo Tag!

Here are the simple rules :
1. Go to your photos folder in your computer.
2. Go to the 6th folder of photos.
3. Go to the 6th picture in that folder.
4. Put the picture on your blog and description of it.
5. Invite six friends to join the challenge.
6. Link them your blog and let them know they have been challenged.


Tempat :
Jamming Studio di tingkat 5 bersebalahan dengan FS Bistro.
Have to go up by lift. 5th Floor tuh, aku bukan Superman leh terbang2 mahupun Spiderman mempunyai kuasa labah2

Jejaka Pilihan yang hadir :
Indera, mestilah aku first! da ni blog aku~~ Tuan Faizal, Zhafran Arts n Zhafran Germs = ) , Alfred Raj, Imran, Firdaus Archie (lebih dikenali sbg Pdah) n Firdaus Eng, dan Hakim

Lagu2 Dendangan dan Tora Datang Lagi :
Entah dah lupe! hehe = P
tapi aku ingat ade men lagu Situasi - Bunkface kowt
Lagi lagu2 bapok n poyo, aku terpaksa men lagu nih! *tipu*

Kami kekurangan drummer yang berkaliber, sesiapa yg mempunyai bakat terpendam sila la tampil kehadapan untuk membantu kami mencapai tahap kualiti ISO 9002 serta disahkan oleh SIRIM.

p/s : Pekebenda la men photo tag ni Ayie! x de keje eh ko? Sape2 mau men copy paste je la rule di atas, aku malas nak men pointing-finger game nih, bak kat Mat Luthfi ^^

Wednesday, March 18, 2009

Lama Weh~


Saje2 poyo~~


Lame gile kowt aku rase aku x jamming.. Rase cam nak jamming lak weekend neh.. Jom2 sape maw ikoot??

Aku men lagu rock, sentimental, jiwang, bapok dan sebagainya..
Band pilihan adalah Bunkface, Butterfingers, Peterpan, Sheila On 7, Metallica, Arctic Monkey, Oasis, Green Day, My Chemical Romance, Muse, Jonas Brothers, System Of A Down, Avenged Sevenfold, Radiohead, Yellowcard, The Strokes, lagi ape ntah aku lupe..

Jom jamming!!

Saturday, March 14, 2009

Tahniah!!


Time kat kelas kan?

Bergambar kat sebelah pintu, kau kenapa?

With Atuk Husin last raya


I'm so proud of you my dear little bro,
After going through difficult time in your life for 2 years,
You show to all how brave you are,
Congratz!! ^__^

Mind you, life after SPM is going to be more challenging,
Believe in yourself and do have profound faith in your mind,
I'll keep supporting you in whatever you do in future,
As long as it brings benefits to you.




Your weirdo big-bro,
Indera lalala~

Tuesday, February 24, 2009

Database

Place : Computer Laboratory
Class : Computer Science
Time : Between nap hours


Mode : Waaah~!!

ProjectCode - ProjectTitle - Duration
0001 - Painting - 2 days
0002 - Eating - 1 hour
0003 - Sleeping - 8 hours everyday
0004 - Giggling - Forever
0005 - Cleaning - Still wondering
0006 - Flirting - Depends on age
0123 - Gaming - Untill death comes to me
4123 - Racing - Everyday going to college with Nurhaniff
3596 - Joking - Joking no more, Ausmat to go!

Thats all thank you

Sunday, February 8, 2009

Minta Maaf~

Kepada semua orang yang mengenali diri ini.. Di sini saya ingin meminta jasa baik anda semua untuk memaafkan segala salah dan silap saya.. Tidak lupe juga kepada perangai saya yang sangat pelik dan gile2 (yang mengenali Indera mesti tahu perangai Indera).. Jika terdapat salah faham dan terkasar bahasa, juga harap diampunkan kerana saya manusia biasa yang penuh dengan kesilapan dan kelemahan..

Saya tidak mahu menyatakan nama sesiapa di sini, itu adalah lebih adil untuk semua insan dan diharapkan kepada sesiapa yang membaca post ini memahami maksud tersirat yang cuba disampaikan.. Hayatilah.. anda pasti faham jiwa seorang rakan anda ini..

Kepada sesiapa yang telah memberi hadiah kepada saya.. Saya ucapkan ribuan terima kasih.. Juga kepada sesiapa yang telah memberikan ucapan Selamat Hari Lahir kepada saya.. Segala kata2 dan ucapan anda itu menunjukkan anda mengenali dan mengingati Indera, dan saya sangatlah menghargai segala perkara baik yang telah dicurahkan kepada saya..



Ampunilah saya,
Indera

Wednesday, February 4, 2009

Tips Mencari Teman Sejati

1. Boleh Berkongsi Apa Sahaja, Individu dari kategori ini ternyata sanggup mengenepikan krisis yang sedang dialaminya demi seorang sahabat. Tetapi jangan pula engkau mengambil kesempatan atas dirinya pula.

Bagaimana ingin mengenalpasti individu ini?

* Dia tidak kecoh dan mampu menyimpan rahsia walaupun perkara kecil.
* Dia sering bertanyakan khabar tentang dirimu
* Karier impiannya ialah seorang ahli psikologi

2. Memahami, Kamu boleh menerima dan mendengar nasihat serta pandangan yang diberikan dengan hati terbuka. Nasihat yang diberikan juga amat menyakinkan kamu! Individu ini wajarkamu dampingi sebagai sahabat sejati!

Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini?

* Dia sedia dihubungi bila-bila masa 24jam sehari, 7 hari seminggu!
* Dia seorang teman yang komited.
* Dalam perhubungan, dia adalah pasangan yang setia.
* Dalam percintaan dia banyak membantu kamu! Dia mampu mengenali sama ada individu yang kamu dampingi itu benar-benar ikhlas dengan kamu atau mungkin ingin memperalatkan diru mu sahaja!

3. Profesional, Ketika kamu mengalami krisis percintaan, sahabat datang menghampiri kamu dan cuba memahami situasi kamu. Dia cuba memberi nasihat dengan meletakkan dirimu dalam dirinya. Nasihat dan pandangannya itu ternyata tidak mempunyai unsur berat sebelah dan sekali gus tidak meletakkan kesilapan pada mana-mana pihak! Jelaslah dia sahabat yang profesional yang wajar kamu mendampingi!

Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini?

* Dia bijak mengawal emosimu setiap kali kamu berada dalam keadaan tegang.
* Setiap kali kamu menyatakan pandangan dan cadangan, dia mendengarnya dengan ikhlas dan hormat.
* Kamu boleh melihat kejujuran itu dari sinar matanya.
* Dia tidak pernah memberi alasan sekiranya kamu ajak bertemu. Walaupun dia tahu bahawa dirinya akan menjadi tempat curahan masalah pada waktu itu.


4. Jujur, Setiap kali ada yang tidak kena dengan penampilan mu, dia akan menegur mu dengan bijak. Ternyata dia berkeinginan agar kamu kelihatan cantik sepanjang masa. Dari teguran dan komen yang diberikan itu ternyata membina. Kamu menerima dengan hati yang terluka.

Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini?

* Dia adalah individu yang lurus. Walaubagaimanapun. kelurusannya itu tidak menyakitkan hati kamu!
* Dia sedia menjadi tulang belakang buat diri mu
* Kamu sentiasa merasakan bahawa nasihatnya amat berharga!

5. Happy Go Lucky, Keramahannya sentiasa menyenangkan setiap orang yang berada di kelilingnya. Dia sentisa berada di dalam keadaan ceria.

Bagaimana ingin mengenal pasti indivudu ini?

* Dia pandai menjaga diri dan mementingkan penampilan
* Apabila bersama dengannya kamu merasakan ia adalah detik yang paling menyeronokkan.
* Dia memang menghiburkan. Teman-teman perempuan dan lelaki menyenanginya!



Hindari teman anda jika:

Teman yang Menjatuhkan kamu

* Gemar mencari kesalahan orang lain
* Setiap perkara dinilainya dari sudut negatif sahaja
* Dia tidak memiliki ramai kawan!

Teman yang memiliki pengaruh negatif

* Kamu sendiri dapat melihat sikap buruknya itu seperti kaki ponteng, menipu dan sebagainya.
* Dia mengajak kamu melakukan perkara yang kamu sendiri pasti bahawa is adalah SALAH!
* Dia gemar melakukan sesuatu perkara secara sesuka hati. Kamu sendiri tidak menyenanginya!

Teman yang mempergunakan kamu

* Dia tidak pernah ingin berkongsi kegembiraan denganmu
* Sekiranya die bersedih, dia harapkan kamu memberi sepenuh perhatian padanya.
* Bila kamu memerlukan pertolongan dia tidak memberi apa-apa tindak balas.

Teman yang tikam dari belakang ( Macam cerita Jangan Main Belakang tu! )

* Apa kamu miliki, akan turut dimilikinya sama
* Dia gemar merahsiakan sesuatu perkara dari pengetahuan kamu
* Nasihatnya sering menimbulkan keraguan pada dirimu.

Teman yang suka meniru kamu!

* Serba-serbinya sama. Rambut, beg, baju dan lain-lainnya sama dengan mu.
* Setiap kali ingin membeli barangan yang disukainya dia akan menanyakan mengenai cita rasa mu terlebih dahulu.
* Apa jua yang kamu suarakan, turut disuarakan sama olehnya. Kamu bagaikan kembar. Walaupun mungkin rapat tapi masing-masing mestilah dengan indentiti tersendiri.


Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari ( Saidina Ali)

Sunday, January 25, 2009

Lelaki dan Wanita

LELAKI

Lelaki bujang menanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya. Lelaki berkahwin menanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.
BERATKAN???

Hukum menjelaskan anak lelaki bertanggungjawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya, maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua.Berlainan kepada perempuan , perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Sekiranya seorang isteri berbuat baik kepada suaminya maka pahala akan dapat kepadanya dan jikalau berbuat yang tidak baik dosanya ditanggung oleh suaminya.
BERATKAN??

Suami diwajibkan memberi nafkah kepada isteri namun tidak bagi seorang isteri walaupun isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanyakan mengenai pendapatan isteri lebih-lebih lagi jika menggunakan pendapatan isteri tanpa izin.

Dan jika dilihat banyak lagi amanah dan tanggungjawab yang Allah kurniakan kepada insan yang bernama lelaki, lebih-lebih lagi kepada mereka yang bergelar si suami. Mengikut kajian yang dilakukan juga,nyawa seorang wanita lebih panjang daripada seorang lelaki, mungkinkah kerana bebanan dan amanah yang dipikul ini begitu berat untuk dilaksanakan? atau mungkin kerana memekikirkan beratnya dosa-dosa yang terpaksa ditanggung.

TETAPI seorang lelaki ada keistimewaan-keistimewaan yang dianugerahkan oleh Allah SWT.


WANITA

Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.

Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

Saksinya kurang berbanding lelaki.

Menerima pusaka kurang dari lelaki.

Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tidak perlu taat kepada isterinya.

Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.

Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tidak ada pada lelaki.



Pernahkah kita lihat sebaliknya??

Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita. Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya.
Bukankah ibu adalah seorang wanita ?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya , manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampuni ALLAH swt (dosa kecil).


Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita :
1.ibunya
2.isterinya
3.anak perempuannya
4. saudara perempuannya.


Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini :
1.suaminya
2.ayahnya
3.anak lelakinya
4.saudara lelakinya


Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja iaitu dengan :
1.sembahyang 5 waktu
2.puasa di bulan Ramadhan
3.taat kepada suaminya
4.menjaga kehormatannya


Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi seorang wanita yang taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang yang berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.
MasyaALLAH,sayangnya ALLAH pada wanita!


Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki tetapi ingatlah wahai lelaki,
kamu sebenarnya adalah istimewa disisi Allah,
maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi pemimpin.

Maka dengan keistimewaan itu,
JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya,
supaya kelak dapat pulang mengadap Allah swt dalam keadaan istimewa disisiNYA.




Hopefully Indera menjadi seorang lelaki yang baik dan bertanggungjawab.. haih~
Ajim2.. ni aku tujukan kepada ko.. hahahaha~


Untuk renungan bersama~ ^___^

Tuesday, January 20, 2009

A Little Update

A few unforgettable moments that happened to me these past few weeks..



First day at College on 2009, 5 Jan to be exact
-------------------------------------------------------------------------
Great! My first day at college really great!! I really mean it~ Scored a bull's eye today, Syireen threw a punch at me on my left eye.. This incident happened right after Ausmat Briefing session came to an end.. She did it on purpose! (hahaha!)
No.. she didn't mean to do that.. Was it so hard to say sorry even you didn't do it on purpose?? I'm not angry at you at all.. In fact, I've never taken it as a something big.. but please, say sorry at least?

Be nice to people around you okay? *Masih terasa sakit 'till you say sorry*
No hard feelings Syireen, just wanna demand an apology from you.. ^___^


Thursday,
January 8, 2009
-------------------------------------------------------------------------
English, Ms Chan..
Oh well.. during english time.. "Part 1 take 1, and... ACTION!" What a 'lucky' me to be.. Being a beverage machine was of course something that I'm no good at all.. My line was "bushhh, bing, bang! ... your beverage is ready!" hahaha I had to imitate all those sounds that seemed awkward to be heard of.. Damn! everyone was laughing at me! I tried really hard y'know!! yea.. Maybe Indera should learn and imitate a lot more voices of machine and sound of electronic devices so Indera won't be a freaking-imitating-beverage-machine-staying-dull-at-a-corner in front of class anymore!!.. When I'm writing this post, I'm shyly blushing!! DAMN IT!! Go away blush!! Shoohhh~


Tomorrow and the day after tomorrow..
------------------------------------------------------------------------
Routine went on as usual, Main Office is the place i visit every morning.. hmmm.. except Wednesday!! Wow2.. No class today!


One week passed
------------------------------------------------------------------------

Tuesday,
January 13, 2009

Time frame : between 3-5 p.m.

With the speed of lightning.. We went to Subang.. WE?? Nurhaniff and I definitely! (Do note that after this, Nurhaniff will be Nur, it's purposely to prevent an ambiguity between Nurhaniff and Hanif..

Now, where were we? Oh ya.. The journey was boring all the way long 'till we arrived at Subang, it took us about 40-45 mins to arrive at a place that were intentionally heading to.. Road was busy as usual, congestions were normal to people living here, respectively to those who commute every single day, morning and evening to their working place and home..

Now what were we doing here actually?? AAARRGGGHHHH!!! In a blink of eyes, a wreckless driver with his old-fashioned car, urmm.. Nissan(cant recall what model was that) if i'm not mistaken abruptly overtook a car in front of him.. well, he was actually at the opposite side of us, so he was in different lane, y'know what i meant.. Can you imagine how was that possible.. We were travelling at the centre of road, right, this is my lane, so i can be wherever i like.. simple because there was only a scooter at that time, yeah it was us.. so if something 'lucky' happened to me and Nur, that could be the last moment we could breath assuming that head-to-head collision occured.. I was really scared to death as if my blood was running away from me, and my mind played a fool with me..

The feeling was like, "Hey! Am I still alive? Am I still breathing" and trust me, I held a tight grip on the scooter's throttle.. Did I mention that honestly I stopped breathing for about 1 to 2 mins?
Yeah! I was gasping for a tons of O2.. To keep my cool head, to comfort my uneasiness, and to make sure that I still on earth.. Oh wow!! I didn't know what happen to Nur, he took quite a long pause.. No.. we didn't get involved with any accident, and it was a swift escape.. Thank god!!


'nuff talking bout others' misbehaved attitudes on the road.. So here's how the story ended..
Nur's got a new Motorcylce!! Modenas Kriss 120.. green in colour!! Yay! Same colour with my scooter.. and why do you pick such colour Nur?? Answer me!!


I hate traffic congestions!! Nur was left far behind when i was zig-zag crossing all the cars in front.. This time, Nur was on his own beloved-bike plus with non stop smiling ear to ear that i could see from his fair face.. I overpassed everyone with the speed of 90mph.. Suck! It was fast as in no vehicles are on my way.. Luckly, i had acquired the skill of 'mencilok'.. so, traffic jams arent a problem for me.. Once i got home, i had to wait another half and hour.. and Nur was damn late.. because traffic congestions all the way going back to BU had caught him.. He stucked a few times and the last time i saw him was on my last glimpse to my side mirror.. and after that I noticed he's out of my side anymore.. Both of us were painfully exhausted in the agony of congestion.. once he got home, no more smile ear to ear and it turned out to be something else.. and till now, if i recall that day, the excruciating faint still can be felt.. sigh~



p/s : Kriss 120 was bought years ago.. Nur's father posted this machine to Subang, so that's how we got there and picked up the nicely-wrapped package.. no such thing~! bikes cant be wrapped up!
-be a good road user, don't make others angry!
-what would you do if you see someone's wallet on the road when you are stucked in a time consuming congestion?? would you go out from your vehicle and grab the once in a blue moon opportunity??


With love? No, with a smile ^___^
Indera yang suka merapu..
Ko lagi merapu Ajim!!
Asal with love lak kat blog ko??
Bajet jambu la tuh??
Dah la tukar name Jane..
Name Khair Azim kan sedap je dengar..
X yah bajet nak jadi foreigner laa.. Be proud of your name!
Best pe name ko..

(tetibe ade name ko kat sini lak)

Wednesday, January 7, 2009

Laskar Pelangi - Nidji


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...